Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!

Arjan Nieuwbeerta
02 juli 2019

Een administratie opzetten en bijhouden is nuttig en noodzakelijk. Hoewel je hier niet per se blij van wordt, is de rust en het overzicht die je hiermee krijgt wel fijn. Een goed bijgehouden administratie en boekhouding zorgt ervoor dat je bedrijfsvoering ook daadwerkelijk beter en efficiënter is. Lees hieronder wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een administratie.

Een administratie opzetten als zzp’er is in alle opzichten een goed idee, ook voor je eigen gemoedsrust en persoonlijke overzicht. Je houdt zo zelf de controle over je bedrijf en kunt snel en gericht acties ondernemen als dit nodig is. Een administratie opzetten en bijhouden is dus niet alleen een verplichting, het is ook iets dat iedere ondernemer zou moeten willen. Maar first things first: want wat ís een administratie eigenlijk precies?

Wat houdt de ZZP administratie in?

In feite verzamel en structureer je in je administratie al je bedrijfsgegevens. Alleen, het gaat hierbij niet alleen puur om de droge cijfers, maar om alle afspraken, verantwoordingen, bewijsmateriaal, transacties, communicatie… Eigenlijk alle wezenlijke taken die nodig zijn (geweest) bij het draaiende houden van je onderneming. Kortom: een administratie is meer dan alleen een boekhouding.

Enkele concrete onderdelen die je moet bewaren en vastleggen voor je administratie zijn:

•    inkomende en uitgaande facturen
•    offertes
•    urenregistratie
•    rittenregistratie
•    bonnetjes
•    bankafschriften
•    afspraken, contracten en agenda’s
•    e-mailwisselingen en andere correspondentie
•    bestanden

Een zakelijke rekening, en dan?

Als je begint als zzp’er - of eigenlijk voordat je begint - is het slim om een zakelijke rekening te openen. Hoe klein of groot je onderneming ook is, het is altijd slim om privé en zakelijke transacties goed van elkaar te scheiden. Met een zakelijke rekening zie je alleen het saldo en de bij- en afschrijvingen die betrekking hebben op jouw bedrijfsvoering.

Misschien doe je alvast wat eerste aankopen voordat je goed en wel begint, zoals een computer, een bureau of ergonomische bureaustoel of werkkleding. Zorg ervoor dat je meteen alle bonnetjes hiervan goed bewaart. De kosten hiervoor kun je namelijk aftrekken van je inkomstenbelasting aangifte en sommige kosten ook van je btw-aangifte. Je hebt hiervoor dan wel de aankoopbewijzen nodig. Bewaar deze dus goed!

Daarnaast moet je uiteraard al je financiële resultaten, documenten en aanverwante zaken bewaren en ordenen.

Hoe houd je een administratie bij als zzp’er of eenmanszaak?

Weten wat je allemaal moet bewaren en bij moet houden is één ding, alles overzichtelijk ordenen is een tweede. Veel boekhouders adviseren om hiervoor verschillende mappen (of ordners) te gebruiken, één per categorie. Als jij alle - of de meeste - gegevens in je bedrijf op een digitale manier ontvangt, verstuurt en verwerkt, kun je hiervoor natuurlijk ook digitale mappen op je computer voor gebruiken.

Om te beginnen heb je vijf mappen nodig voor je boekhouding. Het is aan te raden om hierbij in ieder geval de volgende onderdelen te scheiden:

●    Inkoopfacturen: hier verzamel je alle inkomende facturen, bijvoorbeeld van een leverancier of andere ondernemer die diensten voor jou heeft verricht.
●    Verkoopfacturen: dit betreft alle uitgaande facturen, oftewel de verkoopfacturen die je naar klanten stuurt.
●    Bonnetjes: in deze map bewaar je alle (kassa)bonnetjes en bankafschriften.
●    Belasting/fiscale info: alles wat je van de Belastingdienst ontvangt en verstuurt met betrekking tot jouw onderneming bewaar je in deze map, met name de aangiftes voor btw en inkomstenbelasting.
●    Documenten: naast de puur financiële data, zijn er ook belangrijke documenten zoals offertes en contracten voor of van jouw klanten, opdrachtgevers en (toe)leveranciers. Deze en vergelijkbare juridische 
      documenten bewaar je ook in een aparte map.

Gratis cursus boekhouden voor zzp’ers

Meer weten over het opzetten en bijhouden van je boekhouding? Hier vind je een gratis stoomcursus boekhouden voor zzp’ers met alle basiskennis die je nodig hebt.

Administratie: meer dan alleen je boekhouding

Zoals gezegd behelst een administratie nog iets meer dan alleen boekhoudkundige informatie. Daarom is het ook handig om mappen of plekken te reserveren voor het volgende:


Urenregistratie
Het bijhouden van de urenregistratie is erg belangrijk. Niet alleen om te weten hoe hoog de facturen moeten zijn die je naar je klanten stuurt, maar ook om aan te kunnen tonen (aan de Belastingdienst) hoeveel uur je aan je onderneming hebt besteed. Want naast je declarabele uren, gaat er natuurlijk ook veel tijd zitten in het draaiende houden van je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan tijd die je besteedt aan acquisitie, research, je website, cursussen en zakelijke telefoontjes.

Als je dit alles goed bijhoudt en bewijzen hiervan kunt overleggen, kun je aanspraak maken op zelfstandigen- en startersaftrek. Hiervoor moet je 1225 uur per jaar aan je onderneming besteden, wat neerkomt op zo’n 25 uur per week.

Rittenregistratie
Om te kunnen aantonen dat je in een jaar niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden, is het van belang dat je al jouw (auto)ritten registreert. Tevens kun je met een rittenregistratie jouw zakelijke kilometers in kaart brengen om tot een correcte kilometervergoeding te komen.


Relatiebeheer
In een gemiddelde onderneming gaan heel wat mailtjes en brieven over en weer tussen jou en je klanten, prospects, leveranciers, financiële instellingen en andere betrokkenen. Het is handig om al deze correspondentie te bewaren.

Enerzijds om je gewerkte uren te verantwoorden maar anderzijds natuurlijk ook om hiernaar terug te kunnen verwijzen in het geval van onzekerheden in je communicatie met deze partijen. Dit kun je bijvoorbeeld doen in een CRM pakket. Door alles duidelijk en zwart-op-wit te bewaren, kun je altijd alles snel aantonen.

Automatiseer je ZZP administratie met software

Ja, je kunt handmatig een hoop doen door bijvoorbeeld het opzetten van de administratie in Word of Excel. Maar het is wel zo prettig en efficiënt om in ieder geval de meest belangrijke administratieve taken te automatiseren met behulp van bedrijfssoftware. Facturatie software, urenregistratie software en zelfs rittenregistratie software kunnen je een hoop tijd besparen. Algemene boekhoudsoftware of administratiesoftware waar veel andere software al in geïntegreerd zit, is nog handiger als je alle taken zo efficiënt mogelijk wilt (laten) uitvoeren.  

Wat dacht je van bonnen die je simpel kunt fotograferen of scannen, facturen en betalingsherinneringen die automatisch versturen, je balans automatisch bijgehouden, klantgegevens op een plek, koppelingen met banken en de Belastingdienst waardoor aangiftes sneller verlopen… er zijn heel veel programma’s op de markt die het leven van een ondernemer makkelijker maken.

De beste administratie- en boekhoudsoftware

Wil je weten welke software-aanbieders je allemaal kunnen helpen bij het bijhouden en vereenvoudigen van je administratie en boekhouding? Kijk dan naar het overzicht hieronder.

 

Arjan Nieuwbeerta

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki. Appwiki is dé advieswebsite waar je als bedrijf en ondernemer de juiste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en kassa. Door onze expertise met je te delen ontdek je de software die het beste bij je past. Dit helpt je tijd besparen en slimmer (online) te ondernemen.

agenda

Data ophalen ...
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer
Starter
in beeld
Tekstbureau Letterdesk
‘Iedereen heeft een goed verhaal’
Lees meer