Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Mijn website hoger in Google

Google is niet meer weg te denken van het internet. Alleen al in Nederland heeft deze zoekmachine een marktaandeel van 98%. Wereldwijd gezien verwerkt Google ruim 3,5 biljoen zoekopdrachten per dag. Dat zijn ongeveer 40.000 zoekopdrachten per seconde!

Hoe komt mijn website hoger in Google?

Ook onder jouw doelgroep is de kans groot dat zij als eerste bij Google te rade gaan. Oftewel, goede vindbaarheid en een hoge positie in Google zijn kritieke succesfactoren voor jouw onderneming.

Twee manieren om hoger in Google te komen

Nadat iemand een zoekopdracht bij Google heeft ingegeven, toont de zoekmachine een lijst met zoekresultaten. Die zijn er grofweg in twee varianten:

  1. Betaalde zoekresultaten die je moet kopen via Google AdWords (SEA).
  2. ‘Gratis’ zoekresultaten waar je minder invloed op hebt, maar die ook niks kosten (SEO).

Adverteren met Google AdWords

De betaalde zoekresultaten noemen we ‘gesponsorde zoekresultaten’. Het zijn eigenlijk advertenties die je kunt inkopen op zoekopdrachten. Via het advertentieplatform van Google kun je per zoekopdracht aangeven wanneer jouw advertentie wordt getoond en aan welke doelgroep. Jij betaalt vervolgens alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt en er een bezoeker naar je site komt. Voor alleen de vertoning van de advertentie hoef je dus niet te betalen.

Hoger in Google door SEO

De gratis zoekresultaten van Google zijn de zogenaamde ‘organische’ zoekresultaten. Deze zijn niet te koop en ook niet helemaal zelf te beïnvloeden. De algoritmen van Google bepalen op basis van jouw website en de websites van jouw concurrenten de volgorde van de resultaten. Dit is een ingewikkeld proces waar jij slechts voor een klein deel invloed op kunt oefenen via zoekmachine optimalisatie technieken. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.

Zijn jouw teksten geoptimaliseerd?

Naast een technisch optimale website is het voor de organische zoekresultaten ook belangrijk dat de teksten op jouw website goed zijn. De woorden die jouw doelgroep intikt als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn, moeten op jouw website voorkomen. Anders vindt Google jou niet.

Hoe populair is jouw website?

Naast jouw eigen website kijkt Google ook nog eens naar vele andere websites om de positie van jouw pagina in de zoekresultaten te bepalen. Wanneer veel relevante websites via een linkje jouw website vermelden, heb je meer kans om hoger in Google te verschijnen. Zie zo’n linkje als een aanbeveling van een andere website. Hoe meer aanbevelingen, hoe hoger je verschijnt.

Lees ook eens:

Nieuws

Btw-vrijstelling? Bekijk vóór 2 december of de kleineondernemersregeling iets voor jou is

Wil je per 1 januari 2024 deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is het goed om nu een afweging te maken, want aanmelden voor het nieuwe jaar kan tot 2 december 2023.

Moneybird, het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers

Uit onderzoek van ZZP Expert Martijn Pennekamp is gebleken dat Moneybird momenteel het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers is.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer